مهارت های زندگی را آموخته و به هر ساز زندگی نرقصید

مهارت های زندگی را آموخته و به هر ساز زندگی نرقصید

مهارت های زندگی را آموخته و به هر ساز زندگی نرقصید | یکی از اهداف اصلی در زندگی، افزایش کیفیت آن است. در واقع بسیاری از کارهایی که ما روزانه انجام می دهیم، اهدافی که در نظر می گیریم، برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم و کارهایی که می کنیم با هدف افزایش کیفیت زندگی و بهبود آن صورت می پذیرد. بسیاری افراد تلاش های بسیاری در این زمینه انجام داده و سال های سال درگیر این مسئله هستند. اما آیا تا کنون از خود پرسیده اید آیا می شود نحوه زندگی کردن را آموزش دید؟ آیا می توان آن را اصلاح کرد؟ مهارت هایی برای افزایش کیفیت آن فرا گرفت؟ آیا می توان با یادگیری برخی نکات، قدم های بهتری در این مسیر برداشت و به سمت یک زندگی بهتر حرکت کرد؟ چه مشکلات و معضلاتی در زندگی انسان بوده که می توان با یادگیری برخی مهارت ها آن ها را از میان برداشت؟ در این مقاله قصد داریم چند مورد از موضوعاتی که بر روی زندگی انسان تاثیر گذاشته را بررسی و در همین راستا یکی از مهم ترین دوره های تخصصی برای یادگیری مهارت های زندگی در اصلاح آن ها را معرفی کنیم.

مهارت های زندگی را آموخته و به هر ساز زندگی نرقصید 

نحوه برخورد با مشکلات، مهم تر از وجود آنها

امروزه مشکلات در زندگی همه انسان ها به نوعی وجود داشته و جز جدایی ناپذیر زندگی به حساب می آیند. امروزه هر کسی در زندگی خود مشکلات و معضلاتی را پیش رو داشته و در شرایط و اوقات متفاوت با انواع و اقسام آن ها می بایست سر و کله زده و برای ادامه مسیر از آن ها عبور کند. این جز جدایی ناپذیر زندگی را نمی توان آن ها را به طور کلی حذف کرد. وجود آن ها می تواند موانع بسیاری بر سر راه شما گذاشته و زندگی تان را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات بسته به نوع و بزرگی خود، تاثیرات خود را  بر جای گذاشته و تبعاتی در زندگی انسان ها به دنبال خواهند داشت. موضوعی که از وجود آن ها هم مهم تر است، نحوه برخورد با این مشکلات است. نحوه برخورد با این موانع می تواند نتایج و آثار آن ها را به طور کلی تشدید کرده یا از بین برده و آن ها را محو کند. در واقع شما به طور کلی نمی توانید وجود آن ها را کنترل کنید، اما نحوه برخورد و تعامل با آن ها دست شما بوده تاثیر قابل توجهی نیز در این زمینه دارد. کیفیت زندگی بسیار وابسته به این نوع برخورد و تعاملات می باشد. افرادی در این مسیر پیروز می شوند که نحوه برخورد با مشکلات را دانسته، از آن ها استفاده کرده و به راه خود ادامه دهند. برای برخورد مناسب و رد شدن از این موانع، می بایست استراتژی های مختلفی را در نظر داشته و برای هر کدام با برنامه ریزی و در نظر گرفتن بسیاری موراد اقدام کرده و موانع را پشت سر بگذارید. برخی از این مراحل عباتند از؛ شناسایی مشکل، تعریف مشکل، ایجاد راه حل های جایگزین، انتخاب یک راه حل، پیاده سازی راه حل و مرور نتایج. در دوره مهارت های زندگی موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان، شما تمامی مهارت های لازم در برخورد با مشکلات و به حداقل رساندن تبعات آنان را آموخته و بسیار راحت تر به سمت یک زندگی با کیفیت تر قدم بر می دارید. 

اهمیت تصمیم گیری در زندگی

تصمیم گیری نوعی فرآیند شناختی است که منجر به انتخاب یک عقیده یا اقداماتی خاص از بین گزینه های مختلف است. در واقع تصمیم گیری روند شناسایی و انتخاب گزینه ها بر اساس ارزش ها، اولویت ها و باورهای تصمیم گیرنده است. تصمیم گیری به ما کمک می کند که با اتفاقات و شرایط زندگی خود به طور سازنده برخورد کرده و بهترین مسیر برای رسیدن به یک زندگی بهتر را انتخاب کنیم. انسان ها همواره در معرض تصمیم گیری های مختلف قرار داشته و بسیاری از اتفاقات و شرایط موجود در زندگی، برآیند تصمیماتی است که می گیرید.  

انواع تصمیم گیری: ممکن است بگویید که هر تصمیم یک عواقب بر عهده دارد. اما تصمیم گیری نیز، دقیقا همانند برخورد با مشکلات می تواند زندگی شما را به کل متحول کند. آگاهی از تصمیم گیری و رعایت برخی نکات در آن، می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما بسیار کمک کرده و آن را زیبا تر و موفق تر گرداند. تصمیم گیری ها دارای انواع مختلفی بوده و به اشکال مختلفی وجود دارد؛ همانند تصمیم گیری های ساده، عاطفی، آنی و منطقی. هر کدام از این تصمیم گیری ها شرایط و ویژگی ها خود را داشته و در برخی شرایط و لحظات خاص بروز می کنند. عوامل بسیار زیادی در این تصمیم گیری ها موثر بوده و آن ها را به طور کلی تحت تاثیر قرار می دهند. برخی از این عوامل از این قرار اند: آگاهی، فشارهای اجتماعی، موقعیت اجتماعی، ویژگی های شخصی، سن، شخصیت و غیره. با شناخت این موارد می توانید آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و قدم های موفق تری در زندگی بردارید. با شرکت در این دوره و اخذ مدرک مهارت های زندگی، می توانید با تمامی این ویژگی ها آشنا شده و در تصمیم گیری های خود بسیار فعال تر و سالم تر ظاهر شده و با تصمیمات بهتر، به سمت یک زندگی با کیفیت تر پیش بروید.

مهارت های زندگی را آموخته و به هر ساز زندگی نرقصید

تفکر، بهترین دوست و بزرگ ترین دشمن

تفکر یکی از حالات درونی انسان و یکی از ابزارهایی است که برای بررسی و تحلیل پدیده های مختلف به کار می رود. صحبت کردن از تفکر بسیار دشوار بوده و با چاپ صدها کتاب و مجله، باز هم نمی توان تمامی جوانب آن را بررسی و تحلیل کرد. تفکر انواع مختلفی داشته و هر کدام از آن ها در شرایط خاصی به کار می رود. دو نوع بسیار مهم و اساسی در تفکر، تفکر انتقادی و تفکر خلاقانه است. تفکر انتقادی، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب به صورت عینی بوده و می تواند از طریق شناختن و ارزیابی عوامل تأثیر گذار روی رفتار و نگرش های فرد مثل ارزش ها و اعتقادات به دست آید. 

تفکر نقادانه:  تعاریف بسیاری داشته و نمی توان تعریفی جامع و کامل برای آن ارائه داد. در شرایط فعلی دنیا و وضعیتی که حجم وسیعی از اطلاعات روزانه در فضای مجازی و بسیاری مبادی دیگر رد و بدل شده و روز به روز هم به حجم آن افزوده می شود، لازم است به تفکر انتقادی مجهز بوده و اطلاعات و مطالب ورودی را فیلتر گذاری و با استفاده از تفکر انتقادی صحت آن ها را مورد بررسی قرار دهید. همان طور که از نام آن پیداست، تفکر انتقادی تلاش زیادی برای انتقاد از بسیاری مفاهیم داشته و می تواند از ذهن شما در برابر بسیاری از اطلاعات سرگردان مراقبت کرده و زندگی راحت تر و بهتری به شما ارائه دهد. 

تفکر خلاقانه:  نیز یکی دیگر از انوع تفکر است که می تواند در بسیاری از مراحل زندگی به کمک انسان آمده و زندگی را برای او ساده تر و راحت تر کند. تفکر خلاقانه فرآیندی است که ما در هنگام ارائه ایده جدید از آن استفاده می کنیم. این نوع تفکر ترکیبی از ایده هایی است که قبلا ترکیب نشده اند. فرآیند تفکر خلاقانه می تواند تصادفی یا غیر تصادفی باشد. تفکر تصادفی بدون هیچ گونه تکنیک خاصی و به یک باره رخ می دهد. در مقابل، تفکر خلاقانه غیر تصادفی موقعی رخ می دهد که شخص یا اشخاصی با استفاده از ترکیب ایده ها یا استفاده از تکنیک های ذهنی دیگر، ایده های جدید خلق می کنند. خلاقیت در واقع یکی از سلاح های انسان در برخورد با بسیاری از مشکلات و معضلات بوده و حتی می تواند او را به موفق ترین افراد بدل کند. بسیاری از ثروتمندان دنیا با استفاده از خلاقیت و تفکر خلاقانه خود ایده هایی آفریده و آن ها را به شکل امروزی درآوردند. تفکر خلاقانه می تواند به میزان قابل توجهی کیفیت زندگی شما را افزایش داده و شما را در مسیرهای غیر قابل پیش بینی و زیبا قرار دهد. آموزش مهارت های زندگی موسسه علمی آزاد فن پردازان انواع تفکر خصوصا تفکر انتقادی و خلاقانه را به شما آموزش داده و شما را با جوانب و شرایط مختلف آن آشنا کرده و به شما کمک می کند با استفاده از آن ها زندگی بهتری برای خود بسازید. 

مهارت های زندگی را آموخته و به هر ساز زندگی نرقصید

سخن پایانی

در این مقاله تنها چند نمونه از موانع و مشکلات پیش روی افراد در زندگی را بررسی کرده و آن ها را توضیح دادیم. این مشکلات و موانع بسیار بیشتر از این موارد بوده در بسیاری از جوانب زندگی انسان ها حضور پر رنگ دارند. با شرکت در دوره مهارت های زندگی، می توانید با تمامی این مهارت ها و فنون موثر در زندگی آشنا شده و با به کار گیری آن ها، به سمت یک زندگی با کیفیت و موفق قدم بردارید. پس از اتمام این دوره، به شما گواهینامه مهارت های زندگی اعطا شده که می توانید از آن استفاده و با اهداف مختلف آموزشی، علاوه بر آموزش این مهارت ها به افراد دیگر، اقدام به کسب درآمد کنید. لازم به ذکر است این مدرک توسط موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان و با تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شده و از اعتبار بالایی برخوردار است. 

برچسب ها :

نظرات و دیدگاه ها